Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inflace dopravního značení

11. 09. 2014 9:56:07
Stalo se vám, že značení objíždky skončilo kdesi v polích? Stalo se vám, že město, kam jedete, je záludně značeno na střídačku s jinými cíli na stejné trase? Stalo se vám, že značení vytváří nečekané nebezpečné situace? - - -

Česká republika je pověstná špatným dopravním značením. Existují země, kde se můžete spolehnout, že na dálnici bude exit označen vždy přesně dva kilometry předem a že bude značení ve stejné podobě zopakováno půl kilometru před odbočkou. Existují země, kde se můžete spolehnout, že značka pozor zatáčka se nachází vždy jen tam, kde bude nutné nečekaně opravdu přibrzdit, že tam, kde značka není, projede zatáčku každý bez zvýšené pozornosti. Česká republika k nim nepatří.

Existují země, kde se můžete spolehnout, že když najdete směrovku na určité město, spolehlivě vás dovede až k němu, bude na každé křižovatce, všude, kde by mohla vzniknout pochybnost. U nás značení začne vtipně avizovat nějaké cílové město, ale pak značení skončí do ztracena. Asi se předpokládá, že dál už to přece každý zná. Jindy vtipně střídáme destinace – jednou bližší cíl, potom dvakrát jiný vzdálenější, pak pro změnu nějaké město za hranicemi, pak zase bližší cíl. Každý má mít přece nastudovaný zeměpis a má vědět, že se jedná o tentýž směr. Pro cizince je naše značení nepřetržitou řadou překvapení, nástrah a pastí.

Existují země, kde je vyloučeno, aby při slučování dvou komunikací na jedné byla omezena rychlost na třicet, zatímco na druhé je sedmdesát. Vznikají tím totiž dost nebezpečné situace. Bylo by bezpečnější nemít tam žádnou regulaci, ale pokud tam už musí být, tak by měla být stejná.

Existují země, kde značka obce je umístěna přesně na začátku souvislé zástavby a obec končí tam, kde souvislá zástavba končí. U nás by každý mohl jmenovat příklady, kde je omezena rychlost kilometry před a za obcí v místech, kde se evidentně projíždí neosídlenou oblastí. Nedávno jsem takto změřil zbytečné omezení na silnici pět kilometrů za obcí lesem až k osamělému stavení.

Když je dopravních značek příliš mnoho, přestanou se v důsledku inflace dodržovat všechny. Místo, abychom hledali příčiny, pouze zvyšujeme sankce a přidáváme další značky. Ani bodový systém, jak známo, nepřinutí řidiče dodržovat hloupé značení.

Přál bych si, aby se Česká republika začala usilovat o příslušnost do kategorie slušných států. Je to úkol ministerstva dopravy, krajů i obcí. Za tím účelem musíme dopravní značení výrazně deregulovat, zrušit hloupá opatření a zajistit, aby všude byla dodržována stejná logika umísťování značek. Vzroste tím důvěryhodnost Českého státu jak pro vlastní občany, tak pro cizince

Autor: Jiří Payne | čtvrtek 11.9.2014 9:56 | karma článku: 29.23 | přečteno: 941x

Další články blogera

Jiří Payne

Deklarace bezvýhradné loajality

Stalo se zvykem podzimní sezóny diskutovat o tom, zda bylo správné vydávat deklaraci loajality vůči komunistické Číně prostřednictvím všech nejvyšších ústavních funkcionářů.

2.11.2016 v 0:00 | Karma článku: 16.33 | Přečteno: 375 | Diskuse

Jiří Payne

Voliči se tentokrát nedostavili

Voliči se tentokrát k senátním volbám nedostavili v počtu, jaký by si někteří přáli a jak očekávali. Proč? Může za to Ústava?

19.10.2016 v 12:51 | Karma článku: 19.57 | Přečteno: 504 | Diskuse

Jiří Payne

Československá nebo jugoslávská cesta při brexitu

Brexit se může podobat rozpadu Jugoslávie nebo pokojnému rozdělení Československa. Kterou cestou nás Brusel povede?

1.7.2016 v 8:17 | Karma článku: 24.48 | Přečteno: 529 | Diskuse

Jiří Payne

Potěmkinova vesnice

Zčeřenou hladinu českého rybníka rozbouřila návštěva čínského presidenta. Pražský hrad kvůli tomu vybudoval Potěmkinovu vesnici, kterou jen v nepatrné míře ‚pošpinili‘ čeští demokratičtí aktivisté.

31.3.2016 v 1:00 | Karma článku: 24.63 | Přečteno: 878 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jan Andrle

UBER ouřade, prosím

Tak to je vítězství, no ne? Tedy v Brně. V Praze justice ještě tak rychlá nebyla, ale jistě brzy bude. Kauza UBER hýbe taxikáři, magistráty a dost možná i IT veřejností. A třeba ne, nevím.

30.4.2017 v 2:53 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 1 | Diskuse

Jana Slaninová

Skok po hlavě do neznáma

Ve zlomovém životním období, v jeden den dostala šanci všechno špatné a bolavé změnit a možná i napravit. Když se po hlavě vrhla ze své životní skály, varovala ji spousta lidí, že to nemůže dokázat. Tak stejně skočila.

29.4.2017 v 20:52 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 172 | Diskuse

Robert Huneš

Obchod s lidskými orgány (Blíž, než si myslíme)

Člověk na prodej. Jeho orgány jako náhradní díly pro druhého, který dobře zaplatí. I proti jeho vůli. Ne, není to sci-fi.

29.4.2017 v 18:43 | Karma článku: 14.47 | Přečteno: 677 | Diskuse

Monika Pilloni

Stovky nových migrantů na palubě lodě Aquarius

V pátek 28.04.2017 ráno naložila na palubu neziskovka SOS Mediterranee na svoji loď Aquarius (na palubě spolupracují Lékaři bez hranic) celkem 187 migranů. Na akci spolupracovala loď Sea Eye a Iuventa. Tyto 3 NNO jsou Německé

29.4.2017 v 17:29 | Karma článku: 35.71 | Přečteno: 1279 | Diskuse

Helena Vlachová

Retro májová

Oslavy 1. máje v komunistickém Československu. Jak jsem tento den vnímala jako dítě, jako studentka SŠ a VŠ, jako zaměstnanec

29.4.2017 v 6:40 | Karma článku: 12.31 | Přečteno: 352 | Diskuse
Počet článků 70 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2442

Bývalý jaderný fyzik, programátor, pečovatel, topič, poslanec, politik, poradce, ...

www.payne.cz

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.