Faltýnkovy deníčky
Naše Listina v druhém odstavci článku 2 stanoví známou veřejnoprávní zásadu, že stát smí činit jenom to, co je mu výslovně zákonem povoleno: Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví.
Poslanec a senátor pochopitelně také vykonává státní moc, proto při tom také smí dělat pouze to, co je mu zákonem výslovně dovoleno. Každý poslanec a senátor to slibuje při získání mandátu. Není-li v žádném zákoně výslovně uvedeno, že poslanec smí v jakékoliv věci či v jakémkoliv rozhodování mimo zákonodárnou činnost lobbovat, pak to činit nesmí.
Úkolem poslanců a senátorů je zastupovat zájmy občanů, věnovat se v jejich zájmu tvorbě legislativy, tedy pravidel, podle kterých se bude řídit život v ČR. Úkolem poslanců je také kontrolovat činnost vlády, zda dodržuje platné zákony. Jak to má dělat? Prostřednictvím návrhů, hlasování, interpelací, … Některé další dílčí úkoly jsou jim svěřeny v dalších zákonech.
Z toho ale vyplývá, že je zakázáno to, co bylo běžným zvykem u poslanců za komunismu: zasahovat do činnosti samosprávy, do přidělování dotací, do výběrových řízení.
Samospráva je pod explicitní ochranou Evropské charty místní samosprávy (http://myop.wz.cz/pdf/evropska.pdf), která v čl. 4 odst. 4. stanoví: Pravomoci poskytnuté místním společenstvím jsou zpravidla plné a výlučné. Jiný orgán, ústřední či regionální, do nich může zasáhnout nebo je omezit jen stanoví-li tak zákon.
Samospráva je tedy ‚nadústavním‘ dokumentem chráněna proti jakýmkoliv zásahům do rozhodování v samostatné působnosti ze strany zákonodárců s výjimkou zákonů platných pro všechny. V přenesené působnosti je samospráva automaticky vázána pouze zákony a poslanci ani senátoři do fungování státní správy také nesmí zasahovat ani ji ovlivňovat.
Zákon obcích č. 128/2000 Sb. v odst. (4) § 93 stanoví: Požádá-li na zasedání zastupitelstva obce o slovo člen vlády nebo jím určený zástupce, senátor, poslanec, nebo zástupce orgánů kraje, musí mu být uděleno.
To je mimořádná pravomoc, která slouží například k tomu, aby poslanec nebo senátor informoval na zastupitelstvu o stávající nebo připravované legislativě, případně aby informoval o politické situaci. Nesmí zasahovat do jednání zastupitelstva věcně, k tomu nemá žádné zmocnění. Ochrana proti neoprávněnému zasahování do samostatné působnosti spočívá v tom, že poslanec nebo senátor vystupuje veřejně před všemi politickými subjekty zastoupenými v zastupitelstvu. Pokud by se poslanec nebo senátor pokusil v rámci svého vystoupení na zastupitelstvu vyvíjet nějaký vliv na rozhodnutí v samostatné působnosti, musí počítat s tím, že za to nese trestní odpovědnost. Pochopitelně ‚o to více‘ je trestné jakékoliv ovlivňování při jednání s představiteli samosprávy mimo zasedání zastupitelstva.
Může se jednat o několik trestných činů:
Předně je to v trestním zákoníku § 329 Zneužití pravomoci úřední osoby:
(1) Úřední osoba, která v úmyslu způsobit jinému škodu nebo jinou závažnou újmu anebo opatřit sobě nebo jinému neoprávněný prospěch,
a) vykonává svou pravomoc způsobem odporujícím jinému právnímu předpisu,
b) překročí svou pravomoc, nebo
c) nesplní povinnost vyplývající z její pravomoci,
bude potrestána odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo zákazem činnosti.
Přitom podle druhého odstavce písmeno c) téhož paragrafu může být udělen až dvojnásobný trest tomu, kdo způsobí vážnou poruchu v činnosti … územní samosprávy, … To znamená, že pokus zasahovat do činnosti a rozhodování samosprávy je trestný i v případě, že nezpůsobí ani prospěch, ani škodu, stačí, když naruší správnou činnost samosprávy.
Odstavec (4) v témže paragrafu stanoví, že i příprava je trestná. A samozřejmě je trestná pro obě strany, tedy jak pro poslance či senátora, tak pro případného představitele samosprávy, který s ním o takové věci vede jakékoli jednání (získání dotace, porušení spravedlivé soutěže při jakýchkoli veřejných zakázkách a podobně).
Další trestní postih může mít podobu pletich při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži. Je zakotven v trestním zákoníku v § 257:
(1) Kdo se dopustí pletich v souvislosti se zadáním veřejné zakázky nebo s veřejnou soutěží tím, že
a) lstí nebo pohrůžkou násilí nebo jiné těžké újmy přiměje jiného, aby se zdržel účasti v zadávacím řízení nebo ve veřejné soutěži,
b) jinému poskytne, nabídne nebo slíbí majetkový nebo jiný prospěch za to, že se zdrží účasti v zadávacím řízení nebo ve veřejné soutěži,
c) žádá nebo přijme majetkový nebo jiný prospěch za to, že se zdrží účasti v zadávacím řízení nebo ve veřejné soutěži, nebo
d) na základě dohody s jiným zájemcem nebo uchazečem vyvíjí činnost směřující k zadání veřejné zakázky za nepřiměřeně vysokou nebo jinak nevýhodnou cenu,
bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti.
Druhý odstavec téhož paragrafu výslovně stanoví, že ještě vyšší trest může být uložen tomu, kdo prospěch komukoli (včetně kterékoli obce nebo kraje) a samozřejmě i škodu (včetně škody způsobené státu) vyvolá jako úřední osoba.
Další stíhatelné jednání může mít podobu zneužití informace v obchodním styku podle § 255:
(1) Kdo neoprávněně zveřejní, zpřístupní nebo sdělí třetí osobě informaci dosud nikoli veřejně přístupnou, jejíž zveřejnění je způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování v obchodním styku, a způsobí tím větší škodu nebo jiný závažný následek nebo tím opatří sobě nebo jinému větší prospěch, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti.
(2) Kdo neoprávněně užije informaci dosud nikoli veřejně přístupnou, kterou získal při výkonu svého zaměstnání, povolání, postavení, funkce nebo jinak a jejíž zveřejnění je způsobilé podstatně ovlivnit rozhodování v obchodním styku, tím, že uskuteční nebo dá podnět k uskutečnění smlouvy nebo operace v obchodním systému nebo na organizovaném trhu se zbožím, a způsobí tím větší škodu nebo jiný závažný následek nebo tím opatří sobě nebo jinému větší prospěch, bude potrestán odnětím svobody až na čtyři léta nebo zákazem činnosti.
Z výše uvedeného vyplývá jeden podstatný závěr: kdokoli se stane svědkem lobbování kteréhokoliv poslance nebo senátora, včetně poslance Faltýnka, měl by ve vlastním zájmu co nejdříve poskytnout svědeckou výpověď policii, protože jinak se sám vystavuje trestnímu stíhání.
Jiří Payne
Spravedlnost je podmínkou demokracie
Přemýšlejme v souvislosti s nejmenováním soudce Roberta Fremra k Ústavnímu soudu a v souvislosti s probíhající diskusí o ministru spravedlnosti Pavlu Blažkovi o spravedlnosti u nás.
Jiří Payne
„Operace postupuje podle plánu!“, říká Putin
Ale nám se možná na první pohled zdá, že tomu tak není. Měli bychom si znovu položit otázku: jaký plán vlastně Putin uskutečňuje? Chystal ho nějakých patnáct let.
Jiří Payne
Nezamýšlené důsledky manželství pro všechny
Zkusme se zamyslet, zda návrhy na manželství pro všechny nezpůsobí nové diskriminace? Jaké to může mít důsledky?
Jiří Payne
Pane ministře: Je to ostuda
Ministr Vít Rakušan si pochvaluje Dohodu o evropských pravidlech o společné migrační politice. Zkusme se zamyslet, zda nám bude převrácená solidarita fungovat.
Jiří Payne
Úplné zrušení pošty
Do probíhající debaty o první vlně rušení poboček bych zahrnul rovněž variantu úplného zrušení pošty, které by mohlo vést k úspoře, k větší spokojenosti občanů a dokonce k mnohem kvalitnější péči o ty, kdo to potřebují.
Jiří Payne
Prezident může prorocky rozhodnout o vzdálené budoucnosti
Může Miloš Zeman jmenovat předsedu Ústavního soudu, když tím zasáhne do volebního období nastupujícího prezidenta?
Jiří Payne
Magický obřad „předsednictví“
Kdybychom politickou scénu znázornili mapou, byl by někde kopeček, jinde hora, někde osamocená skála, tam zase shluk třeba i kulatějších kopců vypadající jako pohoří. Volby tuto mapu přepíší.
Jiří Payne
Babiš na lidi zvysoka …
Poslanec Andrej Babiš nepřetržitě kritizuje vládu, že nic nedělá pro lidi. Nějak špatně četl Ústavu.
Jiří Payne
Babiš je protistátním kandidátem
V Ústavě máme jeden docela závažný problém: Podle čl. 63 odst. 1 písm. c) je prezident „VRCHNÍM VELITELEM OZBROJENÝCH SIL“. V případě konfliktu musí řídit obranu země.
Jiří Payne
Evropa je jen poloostrov Asie
Nová studená válka se už rozběhla, žhavá válka běží na Ukrajině, podobně jako v počátcích první studené války v Koreji. Jakou budoucnost máme očekávat? Jaká jsou řešení?
Jiří Payne
O Rusko nikdo nemá zájem, tak se budou bát
Proč vlastně Putin zahájil válku na Ukrajině? Protože o Rusko nikdo nemá zájem, tak se alespoň budou všichni bát.
Jiří Payne
Volný obchod namísto družby
Připadá mi, že víceméně naříkáme nad probíhající válkou, měli bychom přejít do diplomatické ofenzivy. Postupně budu zveřejňovat náměty a inspiraci, pro politiky a diplomaty. První článek z této řady.
Jiří Payne
Měli bychom rychle nakoupit Patrioty
Putin vyhrožuje, že použije vojenskou sílu, aby prosadil svou představu, jak má vypadat mezinárodní světový řád, pokud se NATO nepořídí jeho vůli. Válka na Ukrajině je jen malým závdavkem celého plánu.
Jiří Payne
Vichřice hněvu
Jak se pozná dobrý parlament? Podle toho, že schvaluje zákony jako cvičky? Nebo že jich schválí nejvíce? Že je schvaluje rychle?
Jiří Payne
Vtrhne Putin na Ukrajinu
Vtrhne Putin na Ukrajinu Jiří Payne14.2.2022Články 8.2.2022 O co Putinovi jde? Proč se mu to možná vyplatí? Kde děláme chybu?
Jiří Payne
Ukrajincům dlužíme víc
Na Ukrajině budeme možná sledovat vývoj, který si vůbec nepřejeme. Zdá se, že Ukrajině poskytneme podporu jen navýsost symbolickou.
Jiří Payne
Vpadnou nebo nevpadnou
Vpadnou nebo nevpadnou? Tak se v roce 1968 ptala generace mých rodičů. Dneska se ptáme my. Je to jen škádlení, nebo to myslí vážně?
Jiří Payne
Koalice si oddychla
Zatímco Bartoš ujišťoval veřejnost, že jeho strana je středově liberální, střed totiž nemá politickou filosofii, na které by se to dalo ověřit, koaliční partneři se předháněli ve veřejných deklaracích, jak jsou tomu rádi.
Jiří Payne
Zhroutil se světový řád
Poté, co Rusové obsadili Krym, prohlásil Henry Kissinger, že se světový řád zhroutil. Pro něj je světový řád základním kamenem zahraniční politiky, kořeny shledává na Vídeňském kongresu.
Jiří Payne
Babiš s lidskou tváří
Tak trochu jsme doufali, že vznikající vláda přinese změnu. Budeme mít pravicovou či snad dokonce konzervativní vládu?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 132
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1797x
www.payne.cz