Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Invence místo kompilace

29. 06. 2015 17:20:36
Od dob, kdy dnešní generace navštěvovala školy, došlo k podstatným změnám. Před dvaceti lety jsme žili v prostředí charakterizovaném nedostatkem informací, nyní žijeme v prostředí, kde nabídka informací převyšuje poptávku.

Samozřejmě první stupeň základního vzdělání bude vždy zahrnovat potřebu memorování a procvičování, podobně jako výuka jazyků. S tím nechci polemizovat. To by nám však nemělo zastínit pochopení důležitého rozdílu. Změnil se cíl, na který má vzdělání mířit.

Téměř vše je dnes možné najít na internetu. Zatímco kdysi bylo úkolem vzdělání vybavit studenta základními informacemi a základními návyky, jak a kde další informace vyhledávat, dnešní doba vyvolává potřebu jiných návyků. Vzdělání má poskytnout metody a návyky, jak oddělit důležité informace od nedůležitých, jak nedůležité informace (šum, reklamu, balast, nepodložená tvrzení) odstranit a jak s důležitými informacemi pracovat, jak je uspořádat a jak z nich vyvozovat nové, původní závěry. Vzdělání by také mělo zahrnovat návyk eticky hodnotit informace a hodnotit jejich použití a nakládání s nimi. Nepravdivá nebo nepodložená informace se liší od pravdivých právě etickým předznamenáním. Zatímco nedostatkové informační prostředí vyžadovalo memorování, přebytkové prostředí vyžaduje interpretaci. Zatímco v nedostatkovém prostředí bylo možné pracovat s celým kolektivem a požadovat po všech stejné výsledky, v přebytkovém prostředí je mnohem důležitější kreativita, samostatnost, schopnost týmové spolupráce. Týmová práce vyžaduje odpovědnost za vlastní příspěvek, i za celý tým.

To vyžaduje individuální přístup i hodnocení. Cílem není unifikovat znalosti, ale vytvářet prostor pro individuální růst. Hodnocení by se mělo vztahovat k tomu, nakolik student využívá své schopnosti. Student by měl mít možnost říkat a psát, co sám uzná za vhodné, ale měl by umět svá tvrzení podložit fakty a argumenty. Nestačí mít informace, nestačí dosadit čísla do naučeného postupu či vzorce, v konkurenčním prostředí je nutné upřednostňovat invenci před kompilací. Je zřejmé, že nepomůže revoluční reforma, že bude nutné dlouhodobé úsilí všech účastněných.

Abychom se k tomuto cíli přiblížili, neměl by tomu v prvé řadě stát (ministerstvo) bránit přílišnou regulací. Stát by měl zcela upustit od pokusů unifikovat vzdělání. Unifikace nevede ke zvýšení průměru, ale demotivuje ty nejlepší, takže průměr zákonitě klesá.

Za druhé by měli mít rodiče dětí větší prostor od počátku ovlivňovat směřování a podobu vzdělávání, budou-li chtít. Studenti, kteří se blíží plnoletosti, by si už měli z velké části sami hledat a utvářet cestu. Možná by k tomu bylo vhodnější, aby celé základní vzdělání, které stát po občanech požaduje, bylo poskytováno v jedné instituci. Na druhé straně pokud žák nebo student přestoupí na školu, která poskytuje nadstandardní vzdělání oproti základnímu povinnému, nebo pokud vzdělání získá v zahraničí nebo vlastním studiem, mělo by takové vzdělání mít stejnou platnost. V takovém případě a jen v takovém případě má smysl, aby existovaly zkoušky, které ověří splnění požadovaných předpokladů a umožní získání certifikátu, který není vázán na konkrétní vzdělávací instituci.

Kdysi se mne jeden diplomat ptal, proč jsme po roce 1989 nezavedli systém vzdělávání pro dospělé. Socialistické školství bylo špatné, vnucovalo každému místo skutečného vzdělání marxistické poučky. Ale ti, kterým tehdy bylo třicet, nebyli odepsanou generací. Uplynulo čtvrtstoletí, ale na této skutečnosti se mnoho nezměnilo. Vyrůstají generace, které se musely naučit, co nikdy nevyužijí, a které nedostaly vzdělání v oblastech, kde by ho potřebovaly. Myslím, že škola je veřejným prostorem a mohla by hrát důležitou roli i při dodatečném dobrovolném vzdělávání dospělých. Umí-li stát vyčlenit prostředky na vzdělávání dětí a studentů, měl by v přiměřené míře vytvořit prostředí nejen pro příslušníky třetího věku, ale i druhého.

Nevolám po administrativních školských reformách, protože vím, že zejména ve školství vždy vedou administrativní změny ke zhoršení. Zato bych si přál, aby vznikl prostor pro přirozený růst, který přiblíží vzdělání tomu, co opravdu potřebujeme.

Autor: Jiří Payne | pondělí 29.6.2015 17:20 | karma článku: 12.17 | přečteno: 432x

Další články blogera

Jiří Payne

Přímá demokracie

Přáli byste si přímou demokracii švýcarského typu? Pak si dejte pozor na klamající proroky, hlásají přímou demokracii, ale ve skutečnosti propagují nástroj k vyhrocení problémů.

16.10.2017 v 8:35 | Karma článku: 22.82 | Přečteno: 609 | Diskuse

Jiří Payne

Ozbrojené síly pod kontrolou

Dříve, než začneme mluvit o evropských ozbrojených silách či dokonce o intervenčních evropských sborech, musíme bezodkladně vyřešit demokratický deficit.

4.10.2017 v 13:11 | Karma článku: 19.12 | Přečteno: 471 | Diskuse

Jiří Payne

Chaotická Evropa

Británie odchází z Unie a představitelé kontinentální Evropy nezvládají své emoce. Převažuje touha pomstít se Britům za odchod.

14.9.2017 v 8:45 | Karma článku: 22.76 | Přečteno: 363 | Diskuse

Jiří Payne

Politická hantýrka

Politický slovníček často používaných termínů, které vypovídají více o tom, kdo je používá, než o tom, co chce říci.

28.8.2017 v 10:58 | Karma článku: 21.92 | Přečteno: 678 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Otto Černý

Kdepak přistěhovalci, národe švédský, vy sami.

Švédskem otřásá skandál. Úspěšný a oblíbený programový ředitel švédského kanálu TV 4 byl svými kolegyněmi nařčený ze sexismu, rasismu, homofobie a sexuálních obtěžování.

23.10.2017 v 21:17 | Karma článku: 26.28 | Přečteno: 558 | Diskuse

Iva Kabosch

Chci premiéra s koulema aneb ne machiavellismu v praxi!

Otevřený dopis Andreji Babišovi v jeho médiu. Chcete mluvit s občany, tak tady mě máte. Čtěte, reflektujte, diskutujte, reagujte. A hlavně: buďte chlap, nefňukejte a makejte!

23.10.2017 v 21:13 | Karma článku: 15.26 | Přečteno: 331 | Diskuse

Jan Dvořák

Časy se překotně mění. Švejk narazil zpochybněním IQ třetiny voličů

Ano, nastal čas klást si vyšší cíle. A hlavně, už nešvejkovat, a makat. Když nadávat na nové poměry, tak otevřeně, bez dvojsmyslů, aby bylo jasné, jak to myslíte, že nejste anarchistický bořič, ale konstruktivní buřič, buříček.

23.10.2017 v 18:55 | Karma článku: 14.41 | Přečteno: 627 | Diskuse

Zdenek Horner

JakoNacismus v Česku zvedá hlavu

Po volebním úspěchu SPD Tomia Okamury se dalo čekat, že u Jakonacistů dojde okamžitě k posunu dojmu o legalitě propagace fašismu. Pokud laskavého čtenáře zaráží slůvko Jako před slovem Nacismus, vysvětlení je uvnitř.

23.10.2017 v 18:42 | Karma článku: 8.79 | Přečteno: 688 | Diskuse

Tomáš Kučera

Neplačme kvůli volbám

Nejsem nadšen z výsledku voleb. Ale to, že to nedopadlo podle mých představ ještě neznamená, že zbytek národa jsou hlupáci. Místo nevěřícného kroucení hlavou nad názory jiných se je radši snažme pochopit.

23.10.2017 v 18:03 | Karma článku: 13.85 | Přečteno: 304 | Diskuse
Počet článků 74 Celková karma 21.66 Průměrná čtenost 2343

Bývalý jaderný fyzik, programátor, pečovatel, topič, poslanec, politik, poradce, ... nyní poslanec EP

www.payne.cz



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.